FAQ

Hvorfor Bill Kill?

Hva er målet med Bill Kill?

Målet vårt er å hjelpe deg med å ha kontroll på alle dine betalingsforplikter slik at du kan alltid foreta en aktiv handling i appen og oppnå en sunn privatøkonomi. Ved å være en Bill Kill’er, kan du forebygge og unngå unødvendige purregebyrer, forsinkelsesrenter og inkasso omkostninger. Vi har gjort mye av arbeidet for deg i appen.

Hvem kan bruke Bill Kill?

Bill Kill er for alle som har, eller ønsker en sunn privatøkonomi. Alle kan registrere seg i appen dersom de har følgende:

  • Norsk fødselsnummer eller D-nummer.
  • BankID
  • Norsk bankkonto
  • Norsk debet- eller kredittkort
  • E-postadresse og mobilnummer

Hvor finner jeg appen?

Du finner appen i Play Store på Android og i App Store på iOS ved å søke på Bill Kill. Du kan også finne direkte nedlastningslenke på nettsiden vår.

Hvordan komme i gang

Hvordan oppretter jeg en bruker hos Bill Kill?

Første gang du logger deg inn i appen må du autentisere deg med BankID. Deretter vil du bli bedt om å opprette en pin-kode som du bruker for fremtidig innlogging i appen. Dersom du logger helt ut av appen, eller laster ned appen på en ny enhet, må du igjen logge inn med BankID.

Koster det noe å bruke appen?

Bill Kill er helt gratis å bruke og medfører ingen kostnader for deg som bruker appen.

Hvordan betaler jeg en faktura?

Alle fakturaer du mottar som e-faktura vil dukke opp i appen under hovedsiden «oppdrag». For å betale en faktura trykker du på den aktuelle fakturaen og velger «Betal». På hver faktura har du muligheten til å endre betalingsdato, beløp og hvilket kort fakturaen skal belastes på. Du kan også sende en innsigelse, be om betalingsutsettelse eller be om avdragsavtale, dette gjør du ved å trykke på «Verktøy» i fakturaen det gjelder.

Hvordan får jeg alle mine fakturaer som eFaktura?

Du har to alternativer:
1. Be din fakturautsteder om å sende dine fremtidige fakturaer som en eFaktura.
2. Logg deg inn i nettbanken din. Her kan du endre på hvordan du vil motta dine fakturaer. Be om å få fakturaene dine som eFaktura i stedet for f.eks. autogiro.

Merk* Ved endring vil den trå i kraft fra og med neste faktura, allerede utstedte faktura vil ikke endres.

Hvordan betaler jeg en faktura?

Hva er fordelen med å betale faktura hos Bill Kill i stedet for å betale rett fra nettbanken min?

1. Fleksibilitet:
Med Bill Kill kan du gjøre opp hvor som helst og når som helst uten å logge deg inn i nettbanken. Godkjenn en betaling mens du er på ferie, jobbreise eller mens du er på en lekeplass med barna dine uten å være redd for å gi fra deg personliginformasjon gjennom usikret nett.

2. Bedre kontroll og aktiv handling:
Ved å samle alle dine betalingsforpliktelser på ett sted, får du bedre kontroll på din privatøkonomi og bedre oversikt på hvor mye du betaler til den enkelte tjenesteleverandør gjennom flere måneder. Dessuten kan du alltid foreta en aktiv handling i Bill Kill som å be om en avdragsavtale, betalingsutsettelse eller sende en innsigelse bare på to tastetrykk i appen. Bill Kill har gjort det meste av arbeidet for deg, og du kan rett og slett bare ta en beslutning.

3. Kredittscore basert på din adferd og fordeler:
Bankene og finansinstitusjoner baserer din kredittscore på inntekt, formue og gjeld. Tallene er på etterslep og gir ikke alltid det riktig bildet av din økonomisk situasjon. Dessuten kan du være en veldig god betaler selv om inntekten din er lav/middels og har ingen formue. Bill Kill tar hensyn til din adferd i appen historisk og i nåtiden. Du oppnår Zen-poeng for hver handling du foretar i appen. Belte-level i appen er basert på dine Zen-poeng. Jo høyere poengsum, jo høyere rang. Alle starter på hvitt belte, og det ultimate målet er å oppnå svartbelte. For hver oppgradering vil du oppnå goder eller et godt tilbud fra tjenesteleverandører.

Ved- og etter betaling av faktura

Hvordan velger jeg hvilket betalingskort jeg vil bruke til å betale faktura?

Hvordan velger jeg hvilket betalingskort jeg vil bruke til å betale faktura? Du velger et «default» kort når du legger inn ditt «våpen». Som standard vil ditt «default» kort benyttes til å betale valgte fakturaen. Dersom du ønsker at fakturaen skal belastes et annet kort haker du av for «Betal med default våpen» i fakturaen. Deretter får du opp alle betalingskortene dine som er registrert i Bill Kill og du får muligheten til å velge hvilket som skal benyttes.

Hvilke betalingskort støttes av appen?

Bill Kill støtter alle kort fra Visa, Mastercard og snart American Express. Ved neste oppdatering vil det også bli mulighet for kontobetaling.

Hvor mange betalingskort kan jeg legge til i appen?

Du kan registrere opptil 6 betalingskort i appen.

Hvor kan jeg se mine betalte fakturaer?

Du har full oversikt over dine betalte fakturaer under «Fullførte oppdrag». Sveip til høyre for de som er godkjente til betaling «Bills til forfall» og for de som er allerede gjennomførte «Fullførte oppdrag». Når du godkjenner en faktura legger den seg først under «Bills til forfall». Så lenge den ligger her kan du avbryte og endre betalingen. Du kan ikke gjøre endringer på fakturaen etter den er gjennomført og ligger under «Fullførte oppdrag».

Kortet mitt blir avvist når jeg prøver å betale en faktura?

Dersom en betaling blir avvist bør du sjekke følgende:

  • Har du dekning på kortet?
  • Har kortet beløps begrensinger?
  • Fungerer kortet på andre plasser?
  • Sjekk utløpsdato på kortet, er kortet fortsatt gyldig?

Jeg har betalt en faktura gjennom Bill Kill, men fakturautstederen hevder å ikke ha mottatt betalingen, hva gjør jeg?

Ta kontakt med oss snarest, så finner vi ut av det. Vi kan sjekke betalingene i hvert ledd, se om betalingsprosessen er som den skal, og sende deg den nødvendige dokumentasjonen på dette. Kontakt oss på support eller trykk på «Hjelp» under innstillinger i appen. Vi er tilgjengelig på nesten alle SoMe-kanaler også.

Hva er Gaiyo?

Gaiyo betyr «Oversikt» på japansk. Her får du en oversikt over dine fakturautsteder og hva du har betalt til de den aktuelle måneden.
Her kan du enkelt se hvor mye du har betalt til hver og enkel tjenesteleverandør den aktuelle måneden og få et innblikk i hvor stor andel går til hver av de, og i forhold til hverandre. Dette forutsetter selvsagt at fakturaene er betalt i Bill Kill appen.

Hva er Risuto?

Risuto betyr «Liste» på japansk. Her er alle dine tjenesteleverandører listet opp, Trykk på en av tjenesteleverandørene for å få en oversikt på alle dine tidligere fakturaer for den tjenesteleverandøren. F.eks. dersom du bruker Hafslund som strømleverandør, så får du opp alle dine tidligere fakturaer som er betalt til Hafslund. I tillegg får du et raskt innblikk i hvor mye du har betalt til Hafslund i løpet av siste 6 måneder til sammen, samt det laveste og det høyeste fakturabeløpet til Hafslund.

I tillegg kan du enkelt finne frem dine tidligere fakturaer til en tjenesteleverandør på ett sted/liste og alltid ha kontroll på hva du faktisk betaler til dine leverandører. Mao. du slipper å leite etter fakturaen fra januar, februar etc. i nettbanken dersom du trenger den eller vi ha en oversikt.

Fakturaspesifikt

Er det gratis å betale eFaktura?

Ja, det er ingen kostnader i Bill Kill appen.

Er det en grense på hvor mange fakturaer jeg kan betale gjennom appen?

Nei, du kan betale så mange du vil. Det er ingen begrensning på hvor mange eFakturaer du kan betale gjennom Bill Kill appen.

Hva skjer om jeg ikke betaler en faktura innen forfallsdato?

Fakturautsteder vil mest sannsynlig sende deg en purring/inkassovarsel 14 dager etter opprinnelig forfallsdato. Da pålegges det et purregebyr og evt. forsinkelsesrente fra fakturautsteder. I Bill Kill får du ekstra pushvarsling 3 dager før opprinnelig forfallsdato slik at du kan unngå unødvendig ekstra kostnader som ovennevnte. Vi vet at det er lett å glemme å godkjenne en faktura når man har det gøy og travelt.

Kan man endre beløpet på en faktura?

Ja, når du åpner en faktura i appen kan du trykke på fakturasummen og endre den.

Kan jeg be fakturautsteder om betalingsutsettelse gjennom appen?

Ja, vi har gjort nesten hele jobben for deg. Du trenger bare å godkjenne. Når du åpner en eFaktura i appen får du et valg helt nederst som heter «Verktøy». Om du trykker på «Verktøy» får du muligheten til å sende en innsigelse, be om betalingsutsettelse, eller be om en avdragsavtale bare på to tastetrykk! Om du velger å be om betalingsutsettelse eller nedbetalingsplan vil den være forhåndsutfylt for deg og du får en kopi på mail når du beslutter å sende en forespørsel. Ved innsigelse må du skrive en kommentar på hva som er årsaken til innsigelsen, for det er bare du som kjenner til den. Som f.eks. «Varen var ødelagt ved mottagelse», «bestilt tjeneste ble ikke levert som avtalt», «varen fungerer ikke som forventet», «fakturabeløpet er ikke etter avtale» etc.

Hvor lang tid tar det fra jeg betaler en faktura i appen til fakturautsteder mottar pengene?

Ved betaling med kort tar det 1-3 dager før fakturautsteder mottar pengene. Ved betaling fra konto overføres pengene samme dag som betalingen gjennomføres.

Hva skjer dersom noe går galt med en betaling?

Dersom noe er galt med en betaling/betalingskortet, vil du få opp et varsel i appen. Pass derfor på at forfallsdato, beløpet og tjenesteleverandøren er korrekt iht. hva du har tenkt å betale.

Merk* det er ikke mulig å tilbakekalle en betaling, etter at fakturaen er overført til «fullførte oppdrag». Her kan du ta kontakt med fakturautstederen som du har betalt fakturaen til da de er juridiskeier av fakturainnholdet.

Hva skjer dersom jeg blir svindlet?

Bill Kill er kategorisert som «lav risiko for svindel» under Finanstilsynet. Det er ikke mulig å overføre penger til noen andre enn de som utsteder eFaktura eller selskaper du har gjeld til. Fakturautstedere er allerede autentisert for å kunne sende en eFaktura. I verstefall kan noen andre forsøke å godkjenne dine fakturaer. Men, vi er alltid forberedte på å håndtere slike utfordringer raskt dersom evt. ved et svindelforsøk. Dersom du mener du er utsatt for svindel, ta kontakt med oss snarest på support og oppgi et telefonnummer vi kan nå deg på. Vi ringer deg så fort vi mottar beskjeden.

Belterang og klan

Hva er Kyû Ranks «belterang»?

Belterang er nivåer basert på din adferd i appen. Alle starter på hvitt belte, underveis oppgraderes du i gradene basert på poengene du opparbeider. Det ultimate målet er oppnå svart belte. Nivåene er poengbaserte, med andre ord; jo flere poeng du samler jo raskere vil du gå opp i level og oppnå svart belte.

Du får poeng for følgende handlinger i dag:

  • Behandle eFaktura
  • Invitere venner til klanen din, og når de godkjenner din forespørsel.
  • Se på kunnskapsvideoene «Dojo» og opparbeider større kunnskap innen privatøkonomi.

Merk* det kommer flere poeng-baserte handlinger i appen i takt med app-utviklingen.

Hva får man ved å gå opp i belterang?

Det jobbes med å få på plass et belønningsprogram som gir deg fordeler/goder for hvert nivå du oppnår. Du vil belønnes ved overgang fra en belterang til den neste.

Hvor mange belteranger er det?

Det er totalt 9 belterang:

  • 1. hvitt
  • 2. gult
  • 3. grønt
  • 4. lilla
  • 5. orange
  • 6. blått
  • 7. brunt
  • 8. rødt
  • 9. svart

Hva er klanen min?

«Klanen» er de du har invitert til appen som f.eks. dine venner, familie eller andre bekjente. Du kan invitere alle du har lyst å ha med i klanen rett fra kontaktlisten din i telefonen. Snart kommer «Leaderboard» og du vil få muligheten til å konkurrere mot de andre medlemmene i klanen din. Hvem er den beste BK-Ninja? og hvem har den sunneste privatøkonomi? Du får nivåbyggende poeng for hvert klanmedlem som registrerer seg gjennom invitasjonen din.

Hva er «Dojo»?

Dojo er et treningsrom. Her kan du se på filmer som forklarer deg «bank’sk». Filmene er korte, 1-2 minutter lange der begreper i bankfinans er forklart på en enkel og morsom måte slik at alle kan oppnå en forståelse. Hele sesong 1 er tilgjengelig gratis for alle både i appen og på vår nettside Dojo. Vi har troen på at når man vet mer om finansielle tjenester og betydningen av begreper, så tar man også bedre beslutninger. Ta kontroll over din privatøkonomi og oppnå FINANCIAL ZEN.

Diverse

Er Bill Kill tilgjengelig utenfor Norge?

For øyeblikket kan appen lastes ned kun i Norge. Om du allerede har lastet ned og registrert deg i appen kan du bruke den som normalt i hele verden.

Hvordan behandler Bill kill sensitive personopplysninger?

Dine personopplysninger behandles konfidensielt og vi deler ikke dine personopplysninger med tredjeparter. Det kan forekomme at vi tar i bruk anonymisert data for å videreutvikle nye funksjoner og analysere brukeradferden i appen, internt.

Hvordan endrer jeg PIN-koden jeg bruker til å logge inn i appen?

Gå inn på «Innstillinger» i appen. Trykk på «Endre PIN-kode» og følg stegene som vises på skjermen. Hvis du taster inn PIN-kode feil 9 ganger vil appen tilbakestilles, og du må logge inn med BankID på nytt der du også oppretter en ny pinkode.

Avslutte kundeforhold / Slette bruker

Hvordan sletter jeg brukeren min?

Send oss en henvendelse på mail support, så ordner vi sletting av kontoen din. Gi oss gjerne en tilbakemelding på hvorfor du ønsker å slette kontoen, slik at vi kan bli enda bedre.

Hva skjer med informasjonen min når jeg avslutter brukerkontoen hos Bill kill?

Hovedregelen er at dine personopplysninger skal slettes, anonymiseres eller obfuskeres når du avslutter Bill Kill-brukeren din. Derimot er det visse typer informasjon Bill Kill ikke kan slette med en gang enten fordi det ikke lar seg gjøre (nødvendighet), eller fordi Bill Kill er lovpålagt å beholde informasjonen i en viss periode, f. eks. etter reglene om bokføring av regnskapsopplysninger, hvitvaskingsregler, ol.

artifact

c/o UMA Oslo City

Stenersgata 8

0184 Oslo

Gjeldsopplysningene er levert av Gjeldsregisteret AS.
Oversikt over finansforetak som leverer gjeldsopplysninger til Gjeldsregisteret AS finner dere på gjeldsregisteret.com